Danskerne: “Vestas, Ørsted og Coop er de mest bæredygtige virksomheder” (analyse fra Advice, maj 2019)

Uddrag af analysen, side 18:

“Der er altså ingen tvivl om, at danskerne har taget virksomhedernes bæredygtigheds­ dagsorden til sig. Men hvem, mener de så, skiller sig positivt ud? I Bæredygtigheds­ barometeret har vi spurgt respondenterne om, uhjulpet, at nævne virksomheder, som de mener gør meget for en bæredygtig udvikling. Det er interessant, at danskernes top tre dækker virksomheder, som er bæredygtige på tre forskellige måder.

Vinderen er Vestas!

Verdens førende producent af vindmøller, der gennem mange år har leveret bæredygtig energi over hele verden, og som står som ikon for det danske vindeventyr, står særdeles klart som den virksomhed, der gør mest for en bære­ dygtig udvikling. Man kan sige, at Vestas er en ’born sustainable’ virksomhed, idet hele forretnings ideen fra starten har handlet om at skabe en bæredygtig energi produktion.

Nummer to, Ørsted, er en virksomhed, der bliver belønnet for sin omstilling, hvor man gik fra et navn og en forretning bundet op på olie og gas til en kerneforretning bygget på bæredygtig energi. Ørsted lykkedes med at få bredt ud i en grad, så danskerne også har taget virksomhedens nye navn til sig og husker det.

Lige i hælene på Ørsted indtager Coop tredjepladsen. Sammenlægger vi vurderingerne af Coop med Irma, Änglemark og Brugsen, var de faktisk blevet nummer to. Supermarkeds kæden, der dækker hele Danmark og har positioneret sig med stærke holdninger til bæredygtighed og fokus på blandt andet økologi samt en stærk lokal forankring. Mange husker kemikampagnen med en gasmaske på forsiden af Samvirke, mens Coop senest har kæmpet for at få cigaretterne ned fra hylderne ved at fremsætte et borgerforslag.

Man kan undre sig over, at en virksomhed, der lige er blevet kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed, nemlig Chr. Hansen, ikke optræder på top 10. Det skyldes med stor sandsynlighed, at Chr. Hansen ikke sælger til forbrugerne, men til andre virksomheder, og derfor er kendskabet til virksomheden ikke så stort. Alligevel opnår de en samlet 18. plads.”

Læs mere her eller brug dette link til Advice.

Sources: All texts, content, quotes and graphics by Advice. All credits and rights to Advice.

Posted in CSR, bæredygtighed og samfundsansvar, CSR-strategi.